Harm en Matthijs in Nieuw-Zeeland

door Harm & Matthijs

Zuidereiland Nieuw Zeeland Deel 1 (28 juli t/m 01 Augustus)

Na de vele tours die we de laatste maand hebben gedaan, kwam er bijna een eind aan ons reis in Australië. Onze laatste vier dagen hebben we, hoe kan het ook anders afgesloten in Sydney. De 24e arriveerden we vanuit Adelaide in Sydney. Alsof het voorbestemd was, hadden we prachtig weer in Sydney terwijl het daar de laatste vier weken koud was en regende.

's Avonds gegeten in een Nederlandse friettent en om 24.00 hebben we uiteraard eerst Harm zijn 22e verjaardag gevierd in de kroeg. Jammer dat het niet zo druk in de stad was maar we hebben ons goed vermaakt. De resterende dagen besteed om kleren en souvenirs te kopen. De laatste avond hebben we met zijn drieën (Arwin arriveerde 26e) op het terras gezeten met een fantastisch uitzicht op het operahouse en hier getoast op Australië!!!!

ZELF NAAR Nieuw-Zeeland?

Bekijk alle 75 reizen naar Nieuw-Zeeland

Dit was de perfecte afsluiting van onze fantastische reis in Australië. Toch vonden we het alledrie een erg raar idee dat dit de laatste dag Australië was. De volgende ochtend hadden we om 08.25 onze vlucht naar Christchurch (Nieuw-Zeeland). Natuurlijk hadden Harm en ik ons verslapen en schrokken we pas om 07.30 wakker. Het was een half uur reizen naar het vliegveld dus we hadden nog maar een aantal minuten toen we op de luchthaven arriveerden.

Na een erg snelle security check zijn we naar de gate gerend. In de vertrekhal werd we al omgeroepen ''Mister van Hout en Mister Verhoef, please come to gate 26''. Uiteindelijk hebben we het vliegtuig op het nippertje gehaald en na drie uur vliegen kwamen we aan in Christchurch.

Christchurch is echt een mooie en gezellige stad die vooral bekend staat om zijn kerk en dat het een typische engelse stad is. Natuurlijk was het een stuk kouder dan in Australië maar dat is ook wel weer is lekker. Dezelfde dag hebben we voor een leuk prijsje een campervan gehuurd om zo samen met Arwin het Zuidereiland van N-Z rond te reizen. Het stappen in Christchurch was vooral voor Arwin en mij erg goed bevallen omdat we die avond veel sjans van de vrouwen hadden.

Op 30 juli begonnen te reizen in onze campervan, echt zwaar relaxed. Onze eigen muziek op, met zijn drieën voorin en omringd door prachtige natuur. De eerste dag zijn we naar Arthurs Pass gereden (160km ten oosten van Christchurch). Arthurs Pass is een dorpje middenin de bergen, het hoogste dorp van Nieuw Zeeland. Hier hebben we wildgekampeerd met een uitzicht op de sneeuwwitte bergen.

De volgende dag doorgereden naar Franz Josef. Franz Josef is erg bekend geworden door de gletsjer die zich daar bevindt. De gletsjer beweegt 40 cm per dag en is 2760 meter hoog. Franz Josef was ook de locatie voor de scene 'lighting of the bacons' van the Lord of the Rings films.

Uitgerust met dikke kleding en speciale spikes voor onder je schoenen zijn we gaan gletjser lopen. Onze gids maakte steeds eerst een pad in het ijs met zijn houweel zodat wij hem vervolgens konden volgen. We hadden echt het perfecte weer, zonnig en een goede temperatuur. Het lopen over het ijs was echt een geweldige ervaring en met name het lopen door de nauwe gangetjes van de gletsjer. Soms waren ze zo smal dat je echt maar met een beweging er door heen kon.

Een aantal delen van de gletsjer waren gewoon niet met woorden te beschrijven zo vreselijk mooi. Het deel wat ik het mooiste vond was toch zeker wel het hele blauwe ijs. In de middag nog gelunched met zijn allen op de gletsjer en geef nou toe, is er een betere plek om te luchen dan op de Franz Josef gletsjer!!!!!!!!! Na 6 uur gelopen te hebben waren we weer terug in de vallei en gingen we met een voldaan gevoel terug naar onze campervan.

Franz Josef was voor mij echt een hoogtepunt van mijn reis en ik denk een 'must visit' als je ooit op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland komt.

Zuidereiland Nieuw Zeeland deel 2 (03 Augustus t/m 13 Augustus)

Wederom op tijd opgestaan en naar Milford Sound gereden, de weg er naar toe was echt prachtig, maar Milford Sound zelf viel ons een beetje tegen. Nou waren ook de meeste wandelpaden gesloten dus konden we niet op de mooiste plekjes komen.

Hierna terug gereden naar Queenstown waar we nog 3 nachten zijn verbleven. De eerste dag wat door het stadje gelopen en Matthijs en Arwin uitgezocht waar ze zouden gaan snowboarden de dag erop. De volgende dag betijds naar Treble Cone gereden, een skigebied vlakbij Queenstown.

Het was Matthijs zijn eerste keer dus had ie maar een les genomen om te beginnen. Halverwege de les viel matthijs toch wel wat ongelukkig op zijn pols. Het deed wel erg zeer maarja : " het zal allemaal wel meevallen" zei hij. Dus hij nog heel de dag doorgeboard en nog met Arwin de piste op geweest.

Eenmaal terug in Queenstown zijn arwin en ik nog op pad gegaan voor een drankje, maar na een uurtje kregen we een sms van matthijs dat het toch niet zo goed ging met z'n pols. Dus matthijs en ik toch maar ff naar het ziekenhuis om het te laten checken en het bleek dus gebroken te zijn: 6 weken gips!!!

Na nog een paar dagen in Queenstown te hebben doorgebracht zijn we doorgereden naar Dunedin, waar helaas iedereen een kater had en waar dus niets te doen was op zondag. De dag erop richting het noorden en na zo'n honderd km een leuk stekkie gevonden aan het strand waar we 's nachts hebben gekampeerd.

Na een vroege avond en een lange nachtrust de volgende ochtend doorgereden naar Metven. Hier een nachtje verbleven en de dag erop is Arwin nog een dagje gaan snowboarden op Mount Hutt. Matthijs en ik hebben ons vermaakt in het dorpje met wat opruimen en wassen en we hebben later nog een mooie tocht gelopen bij Mount Hutt.

Hierna arwin opgepikt die helemaal in z'n sas was, omdat er op de piste zo'n 20cm nieuwe sneeuw lag. 's Avonds hebben we overnacht in Rakaia Gorge waarna we de volgende dag zijn doorgereden naar Christchurch. Hier zijn we 's avonds op stap geweest wat alweer een tijdje geleden was. Na zo'n 3 bier werd ik de tent uitgezet waar we toen waren, omdat ik volgens de manager te zat was, hij had me namelijk in m'n oog zien wrijven op de camera, Logisch.

Maargoed na nog wat andere tenten rond 3 uur naar bed gegaan. De dag erop nog wat door de stad gelopen en 's avonds een camping opgezocht vlakbij het vliegveld, omdat arwin de ochtend erop terug ging vliegen naar hollanda. Deze avond nog wat nagebuurt over wat we allemaal hadden meegemaakt in de afgelopen maanden. En 's nachts rond half 4 uit m'n veel te lekkere bedje getrapt en arwin naar het vliegveld gebracht. Hier nog een bakkie leut gedronken en vervolgens arwin uitgezwaaid. Arwin bedankt, sweet as bro!!

Skydiven (13 tm 17 aug)

Na Christchurch doorgereden naar Hanmer Springs, een plaatsje wat bekend staat om zijn natuurlijke warmwaterbronnen. Helaas viel dit toch wel wat tegen, want de bronnen die we wouden bezoeken waren meer aangelegd als een plaatselijk zwembad dan iets natuurlijks. Hier toch even wat rondgekeken en daarna doorgereden naar Kaikoura waar we overnacht hebben in de bossen.

De dag erop doorgereden naar Picton, onze eindbestemming van het zuidereiland. Onderweg nog een paar keer gestopt langs de kust waar het bezaaid lag met zeehonden kolonies. Aangekomen in Picton zagen we gelijk een Nederlandse bakkerij, waar ze helaas niet meer nederlandse producten hadden dan appelflappen.

Na een toch wel erg smakelijke appelflap het dorpje verkend. Hier nog een potje minigolf gespeeld wat ik uiteraard had gewonnen met de meeste punten. Een camping opgezocht en na een lekker bakkie cappuccino 's ochtends op naar de ferry. De overtocht van zuid naar noord duurde ongeveer 3 uur waarvan we het eerste uur tussen de fjorden heen voeren, heel erg mooi, hierna een paar uur geslapen waarna we aankwamen in Wellington, de hoofdstad van NZ.

Hier de rest van de dag besteedt, wat rondgelopen door de stad en 's avonds een half uurtje boven Wellington gekampeerd op een camping. Voor een paar dollar hebben we in de Jacuzzi liggen chillen met een koude rakker erbij om wat af te koelen. Na een grote lenteschoonmaak de volgende ochtend doorgereden naar Tongariro National park, waar nog actieve vulkanen liggen.

Toen we eenmaal langs het park reden zag je al meteen Mount Doom liggen van lord of the rings.
'S avonds overnacht bij het park en de dag erop eerst ff naar de bezoekers info voordat we een 8 urige tocht zouden gaan lopen. De mensen daar raadden het ons sterk af om te gaan lopen, omdat het zicht erg slecht was en overal sneeuw en ijs lag.

Helaas pindakaas zijn we toen maar doorgereden naar taupo waar we eerst naar de verschillende skydive organisaties zijn gegaan om wat te informeren voor de volgende dag. Toen we daar waren en we hadden een organisatie uitgezocht bleek dat we ook binnen een half uur konden springen, het weer was nog goed en de vooruitzichten niet dus wij besloten om maar meteen de kist in te stappen.

Nadat we onze pakken aanhadden en na een driedubbele check moesten we het vliegtuigje in. Onderweg kregen we nog wat instructies van de instructeur waar je aan vast zit en toen we eenmaal op 12000ft (lees 4000m) aan waren gekomen was het zover. De deur ging open en met een oorverdovend kabaal suisde de wind de cabine in. Nu begonnen de zenuwen wel te jagen, matthijs moest eerst en na een krampachtige lach voor de camera viel matthijs de diepte in.

Nu was het mijn beurt, rustig schoven we naar het randje en na naar de camera gelachen te hebben werden we de diepte in gesmeten. Wat een kick was dit zeg: een vrije val van 45 seconde. Je voelt echt de adrenaline door je bloedvaten gieren en ik heb echt de longen uit m'n lijf geschreeuwd. Met een harde ruk wordt de parachute uitgetrokken en vlieg je met vol geweld weer een paar honderd meter omhoog.

Wat een rust ineens en een prachtig uitzicht over Lake Taupo. Na zo'n 5 minuten stonden we na een subtiele landing weer met beide benen op de grond. Het was echt heel erg vet! Wel raar een half uur geleden de beslissing genomen en nu waren we al weer terug. Echt 5 minuten om nooit te vergeten!!!

Noordereiland Nieuw Zeeland 18 aug t/m 28 aug

Na bijgekomen te zijn van onze fantastische skydive, zijn we s'ochtends in Taupo eerst naar het ziekenhuis gegaan om nieuw gips te krijgen. Vervolgens doorgereden naar Rotuora. Rotuora ligt ongeveer 100 km boven Taupo en de stad is erg bekend om zijn Maorise cultuur, thermal pools, geisers en zijn modderpools. Om dit allemaal te kunnen bezichtigen zijn we naar een Thermal park gegaan.

Eerst wat van de maorise cultuur opgesnoven en vervolgens naar de modderpoelen gegaan. Modderpoelen zijn het resultaat van zure gassen en stoom die ze porselein aarde of kaolien noemen. De temperatuur van deze modderpoelen liggen tussen de 90 en 95 graden Celsius. De opspattende modder met zijn stank was echt heel apart om te zien en echt een raar idee dat dat zo uit de aarde komt.

Vervolgens zijn we de geisers gaan bekijken wat uiteraard ook weer heel mooi om te zien was. Sommige geisers spuiten soms wel tot 25 meter hoog, echt een gek gezicht om te zien. Na al dit moois zijn we naar de camping gegaan waar we met uitzicht op de sterren in een thermal pool (Warm water uit de grond gepompt 40 graden) nog even wat gerelaxed.

De volgende dag zijn we naar Matamata gegaan om Hobbittown van Lord of the Rings te gaan bezichtigen. Helaas dit niet gezien aangezien de prijs ervoor belachelijk was. Na een nacht wild kamperen zijn we richting Dargaville gereden. Net iets boven Dargaville hebben we een wandeling gemaakt in een Kiwi National Park, een hele mooie wandeling door de rimboe, helaas geen kiwis (Nationale trots van Nieuw Zeeland, uitsterfende vogelsoort) gezien.

De dag erop zijn we naar Waipoua forest gegaan om de bekende Kauri bomen te bezichtigen. Hier hebben we een aantal wandelingen gemaakt o.a. naar de Three sisters en de grootste kauritree in het park. De grootste kauri boom is 56 meter, 5 meter breed en meer dan 2000 jaar oud. Echt heel indrukwekkend om dit te zien, wat een gigantische bomen.

Dezelfde dag doorgereden naar Paihia (Bay of Islands) en hier overnacht. Met nog een aantal dagen voor de boeg in Nieuw Zeeland hadden we nu eigenlijk alles gezien wat we wilden zien, dus hebben we een paar dagen gerelaxed op een aantal campings. 25 augustus zijn we in Auckland aangekomen, onze camper weggebracht en nog wat geshopt.

De maand in Nieuw Zeeland was ondanks de kou echt een geweldige ervaring. De natuur was echt prachtig en als je van extreme sporten houd moet je zeker ooit een bezoek brengen aan Nieuw Zeeland. 28 Augusus vertrekken we naar New York, wat volgens mij ook weer een hele belevenis worden, So New York, here we come!!!!!

Reizen Nieuw-Zeeland

Specialisten Nieuw-Zeeland

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Nieuw-Zeeland?

• Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners.
  • En profiteer je van de leukste kortingen op reisproducten.